Stultus Lupus (2016)
Druhé CD kapely Bohemian Bards vychází z posluchačsky nejoblíbenějších středověkých skladeb, při jejichž výběru byl kladen větší důraz na vokální složky jednotlivých písní. Zvuk kapely je mimo jiné nově obohacen o fidulu, mandolínu, basovou citolu, zobcovou flétnu a jedinečné středověké dudy se subbasovým hukem.
The Roots of Gral (2010)
První společné album naší současné muzikantské sestavy jsme postavili na jednoduché, přesto velice kreativní koncepci, která (jak věříme) zaujme široké spektrum posluchačů. Desku jsme nazvali The Roots of Gral neboli Kořeny Grálu, odkazující ke kapele, ze které jsme všichni vzešli.
Objednat CD
Sdílejte nás na Facebooku
a CD si stáhněte zdarma
Stažení CD
This file is locked. To unlock and download it, share it
Thanks for sharing, the file is unlocked and ready for download
In order to download this file, you need to share it
Hrajeme na unikátní nástroje
Historicky přesný vzhled, zvuk plný inovací. Originalita našich nástrojů je výsledkem dokonalého napodobení historických iluminací dobových nástrojů a námi navržených konstrukčních úprav, které každému nástroji propůjčují neopakovatelný zvuk.
STŘEDOVĚKÉ DUDY
Oblíbený nástroj středověkých pouličních muzikantů, se kterým se v dnešní době můžete setkat v nepřeberném množství typů – české lidové loketní dudy, španělské gajty, irské loketní nebo skotské válečné, které byly využívané v bitvách k zastrašení protivníka. K nim mají středověké dudy nejblíže. Námi navrhnutou originální konstrukcí však mají oproti všem předešlým vyjmenovaným možnost hrát i subbasové, tedy extrémně hluboké tóny. Původ dud je nejasný, princip vaku s píšťalou však znali už staří Řekové, které zaujala možnost nepřerušeného tónu. Již v těchto dobách se na daný vak využívala především kozí či hovězí kůže, se kterou se pracuje dodnes.
ŠALMAJ
Slovo šalmaj se vyvinulo z latinského pojmu calamus, což znamená v překladu rákos či stéblo. Do Evropy se dostala pravděpodobně s Maury, kteří okolo 7. století dobývali Pyrenejský poloostrov. Prakticky se jedná o přední píšťalu od dud doplněnou o nástavec, takzvanou "vzdušnici", do které se nevhání vzduch z měchu, ale přímo z úst hráče. Stejně jako dudy byla hojně využívaná ve vojenské hudbě.
FIDULA
Fidula je přímým předchůdcem dnešních smyčcových nástrojů, jako jsou housle, viola, violoncello či kontrabas. Je také jedním z nejběžnějších nástrojů středověku. Vyvinula se z antické lyry a nalezneme o ní první zmínky již v evangeliu z 9. století. Původně měla tři až pět strun vyrobených ze střev a opírala se o rameno nebo svisle o nohu. Předností tohoto nástroje je syrový a neotřelý zvuk.
CISTRA
Cistra je z uvedených nejmladším nástrojem, vrcholu popularity dosahovala až mezi 15. a 18. stoletím, a to pod názvy gittern, zitter, sister, cytherne či cittharne. Patří k rodině loutnových nástrojů a vyvinula se v oblasti Středozemního moře z výše zmíněné středověké fiduly, kdy hru smyčcem nahradilo plektrum – trsátko. Klasická cistra měla jeden krk a osm až deset strun. V naší kapele se můžete setkat s ojedinělou cistrou dvoukrkou, která kombinuje dva samostatné nástroje – již zmiňovanou cistru a kytarovou loutnu.
LOUTNA
Nástroj byl do Evropy dovezen z Arabského poloostrova, a i samotný název „loutna" je v různých jazykových modifikacích převzat z pojmenování arabské loutny „ud", což v překladu znamená poněkud přeneseně „dřevo". Na evropský kontinent se dostávala třemi různými směry, jednak během okupace Španělska Maury v letech 711-1492, dále při napadení Sicílie Araby v 8. století a v neposlední řadě také během obchodu s Blízkým Východem. Loutna nemá přesnou, historicky ukotvenou podobu, vyskytuje se v mnoha různých provedeních, které se liší nejen tvarem, ale i laděním. Po jejím úpadku na konci 18. století se v posledních desetiletích těší stále většímu zájmu a oblibě u hráčů i posluchačů.
Citola
Koncem 12. století se v Evropě objevuje nástroj zvaný citola, který svou podobou a zvukem vychází z řecké lyry. V tomto období měli citole nejblíže žongléři, kteří kromě hry na tento nástroj museli ovládat i hru na dudy, šalmaj, niněru a bicí nástroje. Naše kapelní citola ctí dochované historické prameny, zejména původní tvar těla nástroje. Z důvodu ladění, které je shodné s kontrabasem či baskytarou, je však o poznání větší.
Djembe
Původ tohoto nástroje se datuje přibližně 2000 let zpátky, do Západní Afriky. Na blánu djembe se používají kůže z afrických koz, protože na rozdíl od evropských mají drsnější strukturu a více vyhovují zvukovým požadavkům. Korpus, neboli tělo djembe, je ručně vydlabán z jednoho kusu dřeva, který byl na počátku částí celého kmene stromu. Pro tyto účely se nejčastěji využívají různé druhy afrického mahagonu.
Davul
Předchůdci dnešních bicích nástrojů se objevují v různých formách už od samého počátku lidstva, kdy byly uplatňovány především k rituálním a kultovním účelům. Bubny jako takové se do evropské kultury dostaly na počátku středověku v dobách křížových výprav. Především díky technickým a zvukovým nedostatkům tyto bubny však do své produkce nezahrnujeme a saháme po charakterističtějších bubnech afrických či arabských, které originálním a vhodným způsobem oživují naši tvorbu. V současném kapelním instrumentáři se nachází velký basový buben zvaný davul, africké djembe, arabská darbuka, tamburína a klasická bicí souprava ve středověkém hávu, kterou využíváme pro větší pódiová hraní.
Bohémští Bardi
Jsme vystudovaní muzikanti, kteří se profesionálně živí nejen středověkou hudbou.
Josef
Navara
Stejně jako ostatní absolvoval pardubickou konzervatoř, konkrétně obor hry na klarinet. Vystudovaný obchodník a hrdý otec, který v současnosti bere hudbu jako koníček.
Igor
Khomenko
Studoval na pardubické konzervatoři, AMU v Praze a Toho Gakuen School of Music v Japonsku. Věnuje se orchestrální a komorní činnosti, spolupracuje s Českým národním symfonickým orchestrem. Opakovaně se účastnil mezinárodního festivalu Music Masters Course Japan v Japonsku a spolupracoval na projektu George Michael – Symphonica Tour.
David
Lidmila
Vystudovaný konzervatorista z Pardubic, bubeník Ústřední hudby AČR s dlouholetou pedagogickou působností, člen Staropražské galerky, ostřílený muzikálový hráč a buldozer dívčích srdcí.
Karel
Novotný
Absolvent Konzervatoře Pardubice a pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, spolupracoval na festivalu Shakespearience v Londýně a turné Cantus Buranus 2 skupiny Corvus Corax v Německu. Multiinstrumentalista, aktivně se věnuje pedagogické činnosti, skladatelství a hudební režii.
Jakub
Štrba
Další z řady pardubických absolventů, pro své kvality žádán ve spoustě dalších hudebních uskupeních, pedagog, sólový kytarista,
textař a zvukař.
Externí členové:
Lukáš Král
František Uhlík
Petr Mifek
Vojtěch Donát
Lucie Novotná
Lukáš Bartoníček
Pavel Slezák
Martin Čechovič
Vít Matyska
Jan Chmelík
Jan Pfeifer
Nikita Krein
Jan Hlaváč
Martin Růžička
Marie Novotná
Kde jsme hráli
Jako zakládající členové kapely jsme spolu poprvé hráli v roce 2009. Od té doby jsme, pouze s menšími personálními obměnami, navštívili stovky (nejen) středověkých akcí na českých hradech i zámcích, městských slavnostech či tematických trzích. Nedílnou součástí našeho hudebního působení je také vystupování ve středověkých krčmách. V rámci mezinárodní spolupráce jsme pak byli k vidění a slyšení v Německu, Rakousku, Francii, Belgii, Lucembursku, Polsku a Řecku. Co máme v plánu v nejbližší době, najdete na našem facebooku.
Na jaký typ akcí je kapela vhodná?
Naše dobové nástroje, kostýmy a písně přirozeně nejlépe vyniknou v historicky laděném prostředí. Vždy především záleží na charakteru akce a předchozí domluvě s organizátorem.
Nejčastěji se na hudební štace vydáváme ve 3 až 5 členech, přičemž standardně na každé akci odehrajeme 3-6 hudebních vstupů o 15-20 minutách. Nabízíme také účast v průvodech a možnost odehrát celovečerní koncert v délce 1,5 hodiny. Naši produkci může vhodně doplnit orientální tanečnice a dokážeme zajistit i kompletní středověký program na míru.
Rádi přijedeme hrát na Vaši svatbu, narozeniny nebo firemní večírek. Jsme schopni nabídnout originální oživení prakticky jakékoliv akce, nečekejte prosím ale typickou zábavovou kapelu. Nedokážeme hudebně bavit vaše hosty celý večer a noc a nehrajeme současné písně na přání.
- Městské slavnosti
- Festivaly a Vinobraní
- Akce v historických objektech
- Průvody a Jarmarky
- Programy v dobových krčmách
- LARP akce
- Rekonstrukce bitev
- Filmové produkce apod.
- Firemní večírky
- Motorkářské srazy
- Svatby
- Narozeniny
- a jiné soukromé akce
Středověké programy
Každý program je vždy jedinečný originál přizpůsobený danému charakteru akce, místu konání a počtu návštěvníků. Programy nabízíme ve všemožných variantách, od těch nejzákladnějších, které obsahují hudbu a tanec, až po ty kompletní, ve kterých vás mimo hudebníků a tanečnic pobaví také šermíři a kejklíři. Do všech typů programu je vždy různým způsobem zapojena i divácky atraktivní ohňová show.
Výchovné koncerty
Cílem našich výchovných programů je především vzdělávat. Standardní výuka hudební výchovy na školách začíná přibližně v období baroka, náš program se ale zaměřuje na dobu dřívější, především na gotiku, která je v běžné výuce často opomíjena. Koncert je prokládán mluveným slovem a promítáním dobových iluminací. Historické kostýmy a repliky dobových nástrojů jsou samozřejmostí, hlavním přínosem pro posluchače je tak kromě zážitku i reálná představa o světské středověké hudbě.
Hudba na svatbu
Rádi zajistíme, aby váš svatební den byl hudebně jedinečný a neopakovatelný. V rámci tohoto programu vám k obřadu zahrajeme moderní či klasickou hudbu ve formálním oblečení a na soudobé nástroje, jako jsou housle, klávesy, kytara, baskytara, flétna, cajon, případně bicí souprava. Hrajeme instrumentálně a playlist složíme společně z vašich oblíbených skladeb. Mějte však na paměti, že nácvik není záležitostí jednoho dne a v tomto případě vždy platí: Čím dřív, tím líp. Po obřadu můžeme následovat svatebčany ke svatebnímu stolu a během hostiny dokreslit slavnostní atmosféru živou hudbou. V tuto chvíli hrajeme v pozadí instrumentální hudbu The Beatles, Stinga, The Doors, Led Zeppelin, Eltona Johna, filmové skladby i klasiku. Poslední vstup již komorní nebude, neboť v historických kostýmech a na repliky dobových nástrojů zahrajeme hodinový koncert středověké hudby a poté rádi předáme slovo vaší zábavové kapele nebo DJ.
Reference
Organizační záležitosti
Rádi se pro vás klidně i rozpůlíme. Vzhledem k počtu stávajících i externích členů běžně hrajeme na více akcích ve stejný den.
- Pokud není domluveno jinak, na akci přijíždíme nejpozději hodinu před začátkem našeho vystoupení.
- Zajištění dopravy tam i zpět je samozřejmě naší starostí. Rádi za vámi dojedeme kamkoliv po ČR i dál. Naším výchozím bodem je Chrudim.
- V případě několikadenní akce pořadatel kapele zajišťuje stravu a ubytování.
- S ohledem na prostor a počet návštěvníků jsme na menších akcích schopni nabídnout vlastní ozvučení.
- Zvučíme pouze vlastní nástroje, aparaturu nepůjčujeme.
- U akcí většího rozsahu předpokládáme spolupráci se zvukařem, kterého zajišťuje organizátor.
Stage plány kapely - Cena vystoupení se odvíjí od počtu muzikantů, hudebních vstupů, typu ozvučení a najetých kilometrů. Přesnou cenovou kalkulaci vám rádi vypracujeme na míru, stačí si o ni napsat.
Kde hrajeme
- 27.1.Con Morhen - Ples, Housův mlýn, Tábor
- 27.2. - 28.2.Série výchovných koncertů, M-klub, Vysoké Mýto
- 12.4. - 13.4.Con Morhen - Prokletá srdce, Housův mlýn, Tábor
- 26.4.Litice nad Orlicí
- 30.4. - 1.5.Walpurgis Schierke, Německo
- 19.5. - 20.5.Taggerhof, Rakousko
- 31.5. - 2.6.Mittelelalterlicher Markt in Quedlinburg, Německo
- 22.6. - 23.6.RHF Wernigerode, Německo
- 29.6. - 30.6.Rodemack, Francie
- 20.7. - 21.7.Bouillon, Belgie
- 3.8.Opočno
- 10.8. - 11.8.Bouillon, Belgie
- 6.9.Médiévales de Braine-le-Château, Belgie
- 14.9. - 15.9.Laxenburg, Rakousko
- 28.9.Kunětická hora